piątek, 10 września 2010

Greckie kotlety mielone bifteki

Grecka wersja popularnych kotletów mielonych, czyli bifteki

greckie kotlety mielone bifteki
bifteki

Mielone to pewniak, bo wszystkim smakują. Dlatego wciąż je smażę i zamrażam, a dla urozmaicenia wymyślam nowe warianty. Greckie bifteki należą do faworytów, być może ze względu na miłe konotacje, bo moje dzieci podróżują nad Morze Śródziemne od urodzenia. A nawet wcześniej;)  Co do mnie, to zdecydowanie urodziłam się nie w tej strefie klimatycznej co trzeba.

Bifteki, Μπιφτέκι. Bardzo soczyste, niebanalne, można je podać nawet hipertradycyjnej teściowej - choć niezwykłe w smaku, wciąż są poczciwymi mielonymi. Lubią tłuczone ziemniaki z kiszonym ogórkiem tak samo jak ryż, pitę czy kawałek świeżej bagietki. Mile wskazane towarzystwo sosu tzatziki (jogurt grecki, utarty świeży ogórek, czosnek, oregano, sól morska i kropla kreteńskiej oliwy), sałatki greckiej bez fety albo któregoś z chutneyów zabłąkanych w  lodówce.

Bifteki

(4 porcje)

600 g mielonego (najlepiej pół na pół, wieprzowo-wołowego; radzę kupić mięso w kawałku i zmielić w domu lub poprosić o to w sklepie), 1 łyżka naturalnego jogurtu, 120 g sera feta, pieprz, tymianek, kumin.

W misce wymieszałam mięso, jogurt i przyprawy. Masę dobrze wyrobiłam, następnie dodałam pokruszoną fetę. Posmarowanymi oliwą dłońmi uformowałam 8 kotletów. Grillową patelnię rozgrzałam i usmażyłam bifteki z obu stron, co trwało około kwadransa. Powinny być ładnie przyrumienione, ale nie suche.
  • feta jest słona, więc uważaj z soleniem mięsa
  • smak bifteków można urozmaicić posiekanymi oliwkami, świezymi ziołami, łyżeczką musztardy, suszonymi pomidorami, czosnkiem i sokiem cytrynowym
  • do bifteków nie dodaje się jajek ani bułki
  • mogą je jeść osoby na diecie Dukana, o ile zrezygnują z fety (lub potraktują bifteki jako "ucztę"). Na moim blogu jest przepis na mielone prawdziwie dukanowskie.


6 komentarzy:

  1. ciekawe i zupełnie mi nie znane. i ta nazwa fajna;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajny pomysl zeby mielone odmienic. Chyba jadlam takie kotlety, ale w Turcji

    OdpowiedzUsuń
  3. Pamiętam z Grecji :). Sama robię dukanowe mielone z jogurtem, bez fety co prawda, bo za tłusta (a w mojej okolicy feta light jest nie do zdobycia). Ale kotleciki z samym jogurtem mają już ciekawy smak, też lubię różne warianty :).
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Lady Ago, dziekuje za przepisy z Ducana, korzystam z nich. Chlebek pieke czesto, to samo mielone.
    Tez na diecie

    OdpowiedzUsuń
  5. Trafiłam do Ciebie z linku na innym blogu i tak sobie "zwiedzam"... To już kolejny przepis, który mi się podoba i jeśli pozwolisz zapiszę sobie do wypróbowania. Bardzo fajny blog, dużo smakowitych przepisów i fantastycznych zdjęć:) Pzdr Aniado

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo się cieszę, że korzystacie z moich dukanowskich przepisów:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny na blogu i komentarz:)))