sobota, 9 stycznia 2010

Tadżin z kurczakiem, daktylami i miodem

Tadżin albo tażin to sycąca jednogarnkowa potrawa arabska przygotowywana w specjalnym glinianym naczyniu o tej samej nazwie z przykrywką w kształcie stożka. Zachwyca aromatem egzotycznych potraw.

tadżin

Zapraszam w podróż kulinarną do północnej Afryki. Kuchnie arabskie należą do moich ulubionych, być może dlatego, że nie ma dla mnie zbyt pikantnych potraw. Nie raz wprawiałam w zdumienie Turków czy Arabów pochłaniając bez mrugnięcia okiem najostrzejsze dania, przy których konsumpcji statystyczny środkowo- czy pólnocnoeuropejski turysta konał w mękach;).

Tunezyjscy kucharze, którzy najhojniej w krajach Maghrebu szafują przyprawami, nauczyli mnie, że nie sztuka wrzucić do garnka kilka garści przypraw. Należy tak je dobrać i skomponować, aby nie przytłumiły smaku potrawy, lecz go podkreśliły. Zmielona papryka, kurkuma, czosnek, kardamon, kolorowy pieprz na stałe zagościły w mojej kuchni. Szczypta kuminu z najzwyklejszych kotletów mielonych czyni potrawę jak z arabskiego suku. Kardamon dodany do kawy nadaje jej orientalnego aromatu. Ryż z kilkoma nitkami szafranu i odrobiną skórki pomarańczowej staje się daniem z tysiąca i jednej nocy... Kilka daktyli, szczypta cynamonu i łyżka miodu zmienią swojski gulasz w tadżin...


Tadżin z kurczakiem, daktylami i miodem


(dla 4-5 osób) 10 udek kurzych, 2 nieduże cebule, 4 ząbki czosnku, dwie szklanki (pół litra) rosołu z kurczaka, 85 g (pól szklanki) daktyli bez pestek, ćwierć szklanki (60 ml) miodu, pól szklanki (80 g) płatków migdałowych, po jednej łyżeczce przypraw: cynamonu, imbiru, kurkumy, ćwierć łyżeczki sproszkowanego chili, ćwierć łyżeczki startej gałki muszkatołowej, oliwa (2 łyżki), natka lub swieża kolendra.
Na łyżce oliwy obsmażyłam udka. Na pozostałej łyżce oliwy usmażyłam (na niedużym ogniu, mieszając) posiekaną cebulę i przyprawy. Dodałam kurczaka i rosół, dusiłam pod przykryciem na małym ogniu przez godzinę. Wyjęłam udka i obrałam mięso z kości, włożyłam z powrotem do rondla, dodałam daktyle, płatki migdałowe oraz miód i gotowałam przez kolejne pól godziny, już bez przykrycia, aż sos zgęstniał. Przed podaniem posypałam posiekaną natką.
  • ta aromatyczna, ale łagodna potrawa smakuje z kuskusem, burgulem, ryżem lub bagietką
  • zamiast płatków migdałowych można użyć (jak w oryginalnym przepisie) migdałów; trzeba je zblanszować, czyli krótko obgotować i obrać ze skórki
  • tradycyjnie, czyli po marokańsku, tadżin przyrządza się w specjalnym glinianym naczyniu (także zwanym tadżin) z charakterystyczna stożkowatą przykrywką
  • tadżin/طاجين można także spotkać pod nazwą tajine, tajin, tagine i tagin
  • w Tunezji tadżin to zupełnie inne danie niż w Maroku: rodzaj omletu z serem i mięsem
  • przepis z książki "Kuchnia arabska" z cyklu "Podróże kulinarne" Rzeczpospolita

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny na blogu i komentarz:)))