wtorek, 15 grudnia 2009

Drożdżowe bułeczki nadziewane konfiturami

Pljuszki to pyszne i długo zachowujące świeżośc rosyjskie drożdżówki. Można je nadziewać konfiturami (lub dżemem), masą makową, Nutellą.

bułeczki drożdżowe nadziewane konfiturami
rosyjskie drożdżówki pljuszki

 Nie zawsze mam dla dzieci czas i cierpliwość. Bywam nimi zmęczona. Zdarza się, że zbesztam albo posadzę przed telewizorem, zamiast czytać bajki czy wymyślać zabawy. Są jednak takie dni, kiedy z radością bawię się w panią przedszkolankę: malujemy, lepimy, wycinamy albo - to lubimy najbardziej - wspólnie kucharzymy.
Puszyste drożdżowe bułeczki nadziewane serem, konfiturami, makiem, masą marcepanową, Nutellą to jeden z ulubionych przysmaków moich dzieci. Najbardziej smakują z kubkiem kakao. Kiedy piekę pljuszki, czuję się jak Mama Muminka, łagodnie cierpliwa i domowa. Każdy bierze do ręki po ciepłej, lekkiej bułeczce i przytulamy się na sofie. "Wewnątrz domu było ciepło i przytulnie. Na dole w piwnicy tliły się wolno na ruszcie całe masy torfu. Książyc zaglądał w okno oświetlając białe zimowe pokrowce na meblach i owinięty tiulem kryształowy żyrandol. A w salonie wokół największego kaflowego pieca rodzina Muminków spała długim zimowym snem..."



Drożdżowe bułeczki pljuszki


(na 8 bułeczek): 250 g mąki pszennej, (3,5 g) pół torebki suchych drożdży, 25 g miękkiego masła, 30 g cukru, 5 łyżek mleka, 1 jajko, szczypta soli.
Wszystkie składniki wrzuciłam do miski i rękami wyrobiłam elastyczne gładkie ciasto. Miskę przykryłam i odstawiłam w ciepłe miejsce, aż ciasto podwoiło objętość. Podzieliłam ciasto na 8 części, każdy rozwałkowałam na okrągły placuszek. Placki posmarowałam nadzieniem i uformowałąm pljuszki (zwinęłam ciastow  rulon, nacięłam wzdłuż i oba końce wciągnęłam do środka przez nacięcie). Piekłam 25 w temperaturze 180 stopni. Jeszcze ciepłe posmarowałam glazurą z 2 łyżek cukry zagotowanych do rozpuszczenia w odrobinie wody.
  • drożdże suche można zastąpić świeżymi, potrzeba ich będzie 12,5 g
  • opis zwijania pljuszek jest skomplikowany, w praktyce jest to bardzo proste. Jak to zrobić można zobaczyć na blogu Moje Wypieki, Dorotus podaje także przepis na prawdziwe pljuszki z majonezem. Robiłam je kilkakrotnie, jednak wolę mój sprawdzony przepis na ciasto drożdżowe
  • cytat oczywiście z "Zimy Muminków" Tove Jansson, Nasza Księgarnia, Warszawa 1975

    1 komentarz:

    1. Ach nadziewane konfiturami :) a u mnie tez byly wczoraj drozdzowki *:)

      OdpowiedzUsuń

    Dziękuję za odwiedziny na blogu i komentarz:)))